Suuruuden ekonomia ja asiantuntijapalvelut

Ei kommentteja

Tuotannon kasvaessa keskimääräiset tuotantokustannukset laskevat. Helposti ymmärrettävää ja taatusti todennettavissa. Kiinteät kulut voidaan jakaa kasvavalle tuotantomäärälle, jolloin tuotettavan yksikön, tuotteen, yksikköhintaa voidaan laskea ja tehdä tuotteesta hinnaltaan houkuttelevampi ja kilpailukykyisempi. Ja mikäli markkinatilanne sen sallii, voi toki tuotantokustannuksen säästön siirtää suoraan katteeseen tai tehdä sekä että. Business as usual.

Asiantuntija- ja palveluliiketoimintamarkkinoilla edellä mainitut volyymiedut näkyvät valitettavan usein ostajan vinkkelistä toisin. Iso mylly kyllä jauhaa tehokkaasti, mutta asiakas siirtyy valitettavan usein keskiöstä ulkokehälle ja ulkokehälle siirtyneestä asiakkaasta tulee varmasti prospekti, siis kustannustekijä liikevaihdon sijaan.

Mikä lääkkeeksi, kun myynnillä haetaan lisää tuotettavaa ja tuotannon merkittävästi kasvaessa riski perälaudan vuotamisesta on ilmeistä. Voisiko asiantuntijapalvelua tuottavan yrityksen koko (pieni tai iso) olla jo itsessään lisäarvo asiakkaalleen? Tuskin tai siis ei.

Ostavaa asiakasta (tulisi) kiinnostaa mitä lisäarvoa palvelua tuottava asiantuntija tuottaa ja tuntuuko se tuottaminen kumppanuudelta vai asiakkaana olemiselta.  Kumppanit kun tekevät mukavia ja usein vähemmän mukavia juttuja yhdessä ja silti liitto kestää. Pikkaisen pelisilmää, paljon kuuntelua ja erityisesti yhteistä aikaa. Hitto, tämähän kuulostaa (onnelliselta) avioliitolta.

Jatketaanko keskustelua aiheen tiimoilta?

Mikael Westerholm
Sales Manager

Kategoriassa: Blogi