Perinnän FAQ

Usein kysyttyjä kysymyksiä perinnästä

Mitä tarkoitetaan vapaaehtoisella perinnällä?

  • Vapaaehtoisessa perinnässä maksamatonta saatavaa voidaan periä kirjeellä, puhelimella, sähköpostilla ja yrityssaatavia lisäksi tratalla. Maksusopimusneuvottelut ovat myös olennainen osa vapaaehtoista perintää.

Mitä tarkoitetaan oikeudellisella perinnällä?

  • Kun saatavaa ei ole saatu perittyä vapaaehtoisella perinnällä, on mahdollisuus jatkaa perintää oikeudellisella perinnällä. Tällä tarkoitetaan haastehakemuksen laatimista käräjäoikeuteen, jonka perusteella saadaan päätös eli yksipuolinen tuomio. Päätös toimitetaan edelleen perittäväksi ulosottovirastoon.

Mikä on tratta?

  • Tratta on maksukehoitus, jossa velallista vaaditaan määräajassa suorittamaan velkansa perintäkuluineen ja viivästyskorkoineen sillä uhala, että maksun laiminlyönti ilmoitetaan luottotietorekisteriin ja että sieltä häiriömerkintä voidaan edelleen toimittaa Kauppalehden ja Taloussanomien protestilistalle julkaistavaksi. Trattaa voidaan käyttää vain elinkeinoharjoittajien ja yritysten velkasuhteisiin. Yksityishenkilön velkaa ei tratalla voi periä.

Mitä tarkoitetaan protestoinnilla?

  • Tratta voidaan protestoida, jos velkaa ei makseta.  Protestointi tarkoittaa sitä, että velallisen luottotietoihin tulee merkintä maksamattomasta velasta. Protestointi voidaan tehdä hiljaisesti tai julkisesti. Hiljaisella protestoinnilla tarkoitetaan sitä, että edellä mainittu maksuhäiriömerkintä tulee pelkästään velallisen luottotietoihin ja julkisessa protestoinnissa maksuhäiriömerkintä julkaistaan lisäksi Kauppalehden protestilistalla

Mitä tarkoitetaan riitaisella saatavalla?

  • Saatava on riitainen, kun velkoja ei katso velallisen esittämää reklamaatiota aiheelliseksi taikka perustelluksi. Riitaisuus voi koskea koko saatavaa tai vain osaa siitä.

Vastauksia toimeksiantajille

Mitä perintä maksaa?

  • Visma Dueton asiakkaana ette maksa vuosimaksua ettekä myöskään toimeksiantomaksua. Hinnoittelu on toimeksiantokohtainen ja saatte hinnaston heti asiakassuhteen alkaessa.

Pitääkö velalliselle lähettää huomautuskirje ennen perintään siirtoa?

  • Kuluttajavelalliselle on lähetettävä vähintään yksi maksuhuomautus kirjallisena ennen perintään siirtämistä. Maksuhuomautuksen saa lähettää kuluttajalle aikaisintaan 14 vuorokautta laskun erääntymisestä, mikäli sen yhteydessä halutaan vaatia kuluja. Trattaa saa käyttää yritysvelallisen perinnässä, mikäli velalliselle on toimitettu maksuhuomautus, jossa on annettu vähintään seitsemän päivää maksuaikaa. Suosittelemme yhtä, korkeintaan kahta huomauskirjettä ennen perintään siirtoa.

Teettekö puhelinperintää ennen tratan tai maksuvaatimuksen lähettämistä?

  • Aloitamme perinnän lähettämällä ensin tratan tai maksuvaatimuksen. Mikäli saatavaa ei makseta eräpäivään mennessä, puhelinperintää tehdään tämän jälkeen tarpeen mukaan

Tarvitseeko teille lähettää laskukopiot?

  • Pääsääntöisesti emme tarvitse laskukopioita. Tarvittaessa pyydämme lisätietoja.

Miten ja kuinka usein tilitätte velallisasiakkaan maksamat suoritukset?

  • Perityt varat tilitetään viitesiirtomuodossa ja tilitykset tapahtuvat päivittäin.

Miksi olen saanut arvonlisäverolaskun?

  • Mikäli olette arvonlisäverovelvollinen perintäasioitanne koskevassa liiketoiminnassanne, laskutamme perintäkulun arvonlisäveron teiltä sekä yritys- että kuluttajavelallisten osalta. Tämä arvonlisävero on kuitenkin kokonaan vähennyskelpoinen erä, joten se ei lisää perinnän kustannuksianne.

Vastauksia velallisasiakkaalle

Olen saanut teiltä perintäkirjeen, voiko velan maksaa osissa?

  • Käytössäsi on maksuhelposti.fi –palvelumme, jossa voit tehdä maksusuunnitelman milloin sinulle parhaiten sopii. Palvelumme on avoinna 24/7. Tunnukset palveluumme löydät sinulle saapuneesta kirjeestä tai tarvittaessa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@vismaduetto.fi

Miten tavoitan asiaani hoitavan henkilön?

  • Saamassanne kirjeessä on asiaa hoitavan henkilön tai tiimin yhteystiedot. Tavoitat meidät myös asiakaspalvelumme asiakaspalvelu@vismaduetto.fi tai kotisivujemme chatin kautta.

Mitä teen, jos olen maksanut jo saatavan ja saan perintäkirjeen?

  • Mikäli olet maksanut saatavan jo ennen perinnän alkamista, ota välittömästi yhteyttä toimistoomme asian selvittämiseksi. Huomioithan kuitenkin, että mikäli suoritus on maksettu perinnän alkamisen jälkeen, on meillä oikeus vaatia tähän mennessä syntyneitä kuluja.