Asiakas ei maksa laskua tai lasku on riitautunut

Ei kommentteja

Riitainen saatava – toimintaohjeet

Moni yrittäjä on uransa aikana joutunut tilanteeseen, jossa asiakas ei maksumuistutuksesta huolimatta maksa hänelle osoitettua laskua. Maksamattomat laskut ovat merkittävä ongelma yrityksen kassavirralle, joten mitä tehdä tilanteessa, jos asiakas ei suostu maksamaan tai riitauttaa laskun?

Käänny nopeasti lakimiehen puoleen

Mikäli asiakas ei maksa laskua tai asiakas reklamoi ja riitauttaa laskun, kannattaa kääntyä perintätoimiston lakimiehen puoleen. Perintälain mukaan riitautettua saatavaa koskevaa perintää ei voida jatkaa kirjeperinnällä, vaan sen käsittelyä on vietävä eteenpäin lakimiehen toimesta. Osaava lakimies selvittää riitautuneisiin saataviin liittyvät ongelmat ja huolehtii saatavien kotiuttamisesta. Tärkeintä on reagoida nopeasti, eikä lykätä asiaa mahdollisen asiakassuhteen menettämisen pelossa.

Oikeanlaista tukea koko perintäprosessin ajan

Visman tarjoamassa lakipalvelussa toimeksiannon selvitystyö aloitetaan maksuttomalla alkuneuvottelulla, jonka perusteella saamme kartoitettua tilannetta ja annettua selkeät suositukset kyseisen riita-asian hoitamista varten. Tavoitteenamme on aina ratkaista tilanne sovittelemalla. Sovintoneuvottelujen lisäksi otamme vastuullemme koko saatavien oikeudelliseen perintään liittyvän prosessin – laadimme kaikki oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat ja hoidamme mahdolliset oikeuskäsittelyt. Täytäntöönpanokelpoisen tuomion saatuamme lähetämme asian edelleen ulosottoviranomaisten perittäväksi.

Kuluriskin minimointi oikeusturvavakuutuksella

Jokaiseen perintäasiaan liittyy aina kuluriski. Riskin suuruuteen vaikuttaa oleellisesti kantajan vakuutuksen laajuus eli korvaako vakuutus asiaan liittyvät mahdolliset oikeudenkäyntikulut. Yleisesti riita-asian oikeudenkäyntikulut kuuluvat omavastuuosuutta lukuun ottamatta oikeusturvavakuutuksen piiriin, mutta selvitämme asian joka tapauksessa puolestanne oikeusturva-asioitanne hoitavalta vakuutusyhtiöltä.

Kannattaako asiantuntijan puoleen kääntyä jo ennen riitautumista?

Saatava muuttuu riitautuneeksi siinä vaiheessa, kun asiakas reklamoi laskun. Rahallisesti merkittävän tai intressiltään suuren asian kanssa on järkevää kääntyä heti asiantuntijan puoleen huolimatta siitä, onko saatava siinä vaiheessa riitainen. Maksuttoman alkuneuvottelumme avulla saat heti käsityksen, mihin suuntaan ja miten asiaa on perintälain puitteissa järkevintä edistää.

Mikäli haluat saada lisätietoa reklamaatiosta, suosittelemme lukemaan läpi laatimamme reklamaatio-oppaan. Opas sisältää vinkkejä reklamaatioiden ennaltaehkäisyyn sekä selkeitä toimintaohjeita niiden hoitoon.

Apua asiantuntijalta

Saatavan perintä ja riitautuneen laskun hoitaminen ovat perintätoimiston ammattilaisen heiniä. Visman lakipalvelu hoitaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti riitautuneiden saatavien selvittämisen ja kotiuttamisen.

Kysy lisää – autamme mielellämme >>

Kategoriassa: Artikkelit