Blogi

Positiivinen luottorekisteri auttaisi hillitsemään velkaantumista myös Suomessa

Suomalaisten velkaantuminen puhututtaa Toivottavasti paluu kesälomilta töihin on sujunut hyvin. Huomasin itse lomani aikana, että julkisuudessa oli entistä enemmän keskustelua suomalaisten velkaantumisesta, erityisesti kalliiden kulutusluottojen aiheuttamista lieveilmiöistä. Suomalaiset ottavat velkaa kulutukseen, mikä on talouden kasvun kannalta hyvä asia. Positiivista on myös kuluttajien luottamus talouden elpymiseen. Huolestuttavaa sen sijaan on kotitalouksien huomattavasti kasvanut velkaantumisaste sekä kulutusluottojen…

Riitainen saatava – syyt, seuraukset ja ratkaisut

Riitauttiko asiakkaasi lähettämäsi laskun? Asiakkaan riitautus laskusta ei ole yritykselle koskaan rutiiniluonteinen tilanne, vaan aiheuttaa tyypillisesti paljon kysymyksiä ja selvitettävää tuotteen tai palvelun toimittaneelle yritykselle. Asiakkaasi esittämä riitautus kannattaa käsitellä huolellisesti ja nopeasti. Selvitä nopeasti syyt, miksi saatava on riitainen Jos asiakkaasi ei ole antanut selvitystä riitautuksen perusteista, niitä on syytä pyytää asiakkaalta ja aina…

Epävarmuus ja positiivinen asenne

Kävin äskettäin Työelämän Forum 2017 -tilaisuudessa kuuntelemassa ajatuksia mm. muutoksesta, ennakkoluuloista ja mahdollisuuksista. Paikalla oli mm. futuristi (näin hän siis kutsuu itseään) Niko Herlinin esitystä ennakoinnista, muutoskyvystä ja vaihtoehtoisista tulevaisuuksista. Tunnin aikana ehtii toki vain raapaista pintaa, mutta jäi kuitenkin joitakin asioita mieleen, pieniä ahaa-elämyksiä ja asioita, jotka kuuluvat aina niin tuttuun kategoriaan “kyllähän minä…

Ammattitaitoinen, joustava ja teknisesti edistyksellinen perintäpalvelu – kelpaisiko sinulle?

Dueton Perintätutkimuksen 2017 mukaan Visma Duettoa määrittävät parhaiten termit, kuten: tekninen edistyksellisyys, ammattitaito ja prosessien joustavuus asiakkaan tavoitteita tukien. Ensinnäkin. Wow! On erittäin mukava huomata, että juuri näistä kolmesta asiasta Duetto tunnetaan. Jos haluat markkinoida yritystä tai tuotetta, olisiko kiva kirjoittaa, että olemme ”teknisesti edistyksellisiä” tai tarjoamme ”ammattitaitoista palvelua” ja olemme valmiit ”sopeuttamaan prosessimme tukemaan…

Kuusi yritystä kymmenestä hyödyntää sähköisiä perintätyökaluja – mutta mitä tekevät loput?

Tuore perintätutkimus osoittaa, että sähköinen perintä yleistyy Sähköinen perintä yleistyy. Kuusi yritystä kymmenestä hyödyntää sähköisiä perintätyökaluja. Onko tämä tutkittu fakta loistava uutinen vai piileekö jossain vielä kehittämisen tarvetta? Me Visma Duetolla teetimme laajan perintätutkimuksen, jonka tuloksia pääsemme nyt nostamaan esille. Yksi tutkimuksen osa-alueista oli selvittää miten yritykset käytännössä hoitavat perintää. Yksi keskeisiä tuloksia oli se, että…

Nopeuta perintää oikeilla tiedoilla

Oikeat ja ajantasaiset tiedot laskuissa auttavat yritystäsi parempaan perintätulokseen Luottokauppaa käytäessä on tärkeää varmistaa, että ostajalta on pyydetty kaikki tarpeellinen kauppaan liittyvä tieto jo kaupanteon ja asiakassuhteen alkuvaiheessa. Tällöin nämä tiedot ovat helposti saatavilla siinä vaiheessa, kun on laskutuksen aika. Kun laskulta löytyvät vaaditut tiedot selkeästi, tämä auttaa myös asiakasta laskun tarkistuksessa. Selkeä ja oikea…

Viivästyskorko yritys- ja kuluttajakaupassa

Paljonko voimme vaatia viivästyskorkoa asiakkailtamme? Viivästyskorko on korkoa, jota velkojalla on oikeus laskuttaa erääntyneelle ja maksamatta olevalle saatavalleen laskun eräpäivästä lukien maksupäivään saakka. Viivästyskorko hyvittää velkojaa maksuviivästyksen johdosta ja toisaalta pyrkii ohjaamaan laskun maksamiseen ajallaan. Viivästyskorko määräytyy eri tavalla yritys- ja kuluttajakaupassa. Viivästyskorko, jos asiakkaasi on yritys Yritysten välisessä kaupassa voidaan vapaasti sopia viivästyskorosta, kuten…

Milloin kannattaa kääntyä lakimiehen puoleen?

Milloin yrityksen kannattaa kääntyä lakimiehen puoleen? ”Lähetän teille luonnoksen yhteistyösopimuksesta sähköpostitse”, toteaa yhteistyötä ehdottaneen yrityksen toimitusjohtaja puhelimessa iloisesti. Eipä aikaakaan kun sähköpostiin saapuu monisivuinen asiakirja ja saatekirjeenä toive tapaamisesta seuraavalle viikolle allekirjoituksien merkeissä. Selailet sopimusta epävarmana. Vieraita termejä, viittauksia lainsäädäntöön ja jokin sopimussakkokin. Asiakirja avautuu yhtä hyvin kuin naapurikorttelissa sijaitsevan kiinalaisen ravintolan lounaslista.  Olisiko nyt…